اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

سیل در کرمان| گروه‌های جهادی پای کار آمدند/ آغاز امدادرسانی به زهکلوت و ریگان

با توجه شرایط بحرانی ناشی از سیل در جنوب کرمان علاوه بر تلاش بسیج و سپاه و دستگاه‌های اجرایی، گروه‌های جهادی نیز پای کار آمدند و در حال اقدام جهت تخلیه آب در منازل و مساکن مردم هستند.

سیل در کرمان| گروه‌های جهادی پای کار آمدند/ آغاز امدادرسانی به زهکلوت و ریگان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، هواشناسی برای فروردین ماه بارش باران بخصوص برای نواحی جنوبی استان پیش‌بینی کرده بود و از روز گذشته بارش‌ها در سطح استان و با شدت بیشتر در جنوب استان کرمان آغاز شد به‌طوری که مجموع بارندگی سامانه اخیر در شهرستان کهنوج تا ساعت 7 و 30 دقیقه صبح امروز به میزان 144 میلی‌متر اعلام شد.

از صبح امروز ویدئو‌هایی از شهرستان‌های مختلف در جنوب استان به ویژه شهرستان رودبار جنوب و شهر زهکلوت و بخش جازموریان توسط شهروندان به خبرگزاری ارسال شد که در این ویدئوها وضعیت شهر آبگرفته زهکلوت بسیار بحرانی‌تر نشان می‌داد.

 

اعزام 8 تیم تخصصی گروه جهادی به مناطق سیل زده

همچنین در شرق استان کرمان نیز شهرستان ریگان درگیر سیل شده بود و پیش از ظهر به دلیل مسدود بودن جاده‌های روستایی به علت طغیان رودخانه‌ها و شکستن پل‌ها امکان هیچ گونه امدادرسانی به مردم امکانپذیر نبود.

متاسفانه شرایط نامساعد جوی و تداوم بارندگی امکان امدادرسانی را کند کرده و امکان پرواز بالگرد در منطقه برای امدادرسانی هوایی فراهم نشد.

بسیج دانشجویی استان کرمان اعلام کرد: گروه های جهادی به ظرفیت 8 تیم تخصصی با تجهیزات کامل جهت تخلیه آب منازل به مناطق سیل زده جنوب کرمان اعزام شد.

 

 

به گفته سردار مطهری جانشین سپاه ثارالله استان کرمان سیل در بخش زهکلوت رودبار جنوب خسارات مضاعفی وارد کرده است و در مجموع ۶۰ روستا آسیب دیده است که ۴۵ روستا آب آشامیدنی آنها قطع و 50 روستا نیز برق آنها قطع شده است.

وی با اشاره به خسارت سنگین به راه‌ها و همچنین تلف شدن بیش از 2 هزار رأس دام افزود: سپاه در ابعاد مختلف نسبت به کمک به مردم اقدام کرده و گروه‌های جهادی در حال اقدام جهت تخلیه آب در منازل و مساکن مردم هستند و توزیع غذای گرم به مردم سیل‌زده در جنوب استان انجام می‌شود.

 

آغاز امدادرسانی به روستاهای گرفتار در سیلاب در ریگان توسط ۱۰ تیم امدادی

بهزاد عارف رئیس جمعیت هلال احمر ریگان گفت: با فروکس شدن سیلاب در تعدادی از روستاهای ریگان امدادرسانی به این روستاها اغاز شد، به‌دلیل شدت خسارت سیلاب در روستاهای ریگان ۱۰ تیم از شهرستان‌های شرقی به ریگان اعزام شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون امدادرسانی به ۱۰ روستای ریگان انجام شده است، افزود: با توجه به گزارشاتی که مبنی بر مفقودی افراد در سیل ریگان در این شهرستان داشتیم با کمک مردم این افراد سالم نجات یافتند.

 

 

عارف بیان داشت: به دلیل مسدود بودن راه‌های مناطق کوهستانی هنوز از اهالی ابن روستاها اطلاعی در دست نداریم و ۸۰ روستای شهرستان ریگان در محاصره سیلاب شدید قرار دارند که امداد رسانی در این مناطق آغاز شده است.

وی وضعیت ریگان را بحرانی برشمرد و خاطرنشان کرد: تلاش نیروهای امدادی جهت امدادرسانی به صورت شبانه‌روزی ادامه دارد.

راه ۱۱۵ روستای کرمان همچنان مسدود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان گفت: 210 راه روستایی در سیلاب منطقه جنوب استان قطع بود که 95 راه روستایی بازگشایی شد و تا زمانی که آب فروکش نکند ماشین‌آلات نمی‌توانند وارد مناطق شوند و در نتیجه مدتی زمان نیاز داریم، اما تا فردا بازگشایی دیگر روستاها را خواهیم داشت، البته نیازهای شهروندان تامین شده و در حال توزیع در مناطق هستند.

سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی در تشریح آخرین وضعیت سیل در استان کرمان اظهار کرد: حجم بالای بارندگی‌ در روزهای دوم و سوم فروردین ماه جاری در کوتاه‌مدت رخ داد و مناطق جنوب و شرق استان از جمله رودبار جنوب، کهنوج، قلعه‌گنج و ریگان دچار سیلاب شدند.

وی ابراز داشت: سوم فروردین در کهنوج 141 میلی‌متر بارندگی داشتیم که بیش از میزان پیش‌بینی هواشناسی بود و شهرستان‌های رودبار جنوب 89 میلی‌متر، جیرفت و عنبرآباد 31 میلی‌میر و ریگان 24 میلی‌متر بارندگی را تجربه کردند که این وسعت بارندگی حجم آب زیادی را سرازیر مناطق کرد.

موسوی ادامه داد: در منطقه ذهکلوت و کهنوج آب به داخل شهر وارد شد و سیستم فاضلاب را نیز با مشکل مواجه کرد.

وی عنوان کرد: بعد از هشدارهای هواشناسی بلافاصله پیغام‌های بحران را انجام می‌دهیم و در بارندگی اخیر نیز به مدیران شهرستان‌ها و فرمانداری‌ها و دستگاه‌های عضو مدیریت بحران اعلام آماده‌باش داده شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمان گفت: 210 راه روستایی در سیلاب منطقه جنوب استان قطع بود که 95 راه روستایی بازگشایی شد.

موسوی تصریح کرد: تا زمانی که آب فروکش نکند ماشین‌آلات نمی‌توانند وارد مناطق شوند و در نتیجه مدتی زمان نیاز داریم، اما تا فردا بازگشایی دیگر روستاها را خواهیم داشت، البته نیازهای شهروندان تامین شده و در حال توزیع در مناطق هستند.

وی همچنین از رفع مشکل قعطی آب 70 روستا و برق 61 روستای سیل‌زده خبر داد و گفت: راه اصلی رودبار - ذهکلوت، ذهکلوت - ایرانشهر، قلعه گنج – کهنوج، کهنوج - بندرعباس در جنوب استان و راه ارتباطی ریگان – ایرانشهر مسدود شدند که در حال بررسی و رفع است. 

موسوی بیان کرد: با کمک دستگاه‌های اجرایی، کارهای بزرگی در زمینه مقابله با بحران‌هایی همچون سیلاب طی یک سال گذشته انجام شد که از تخریب‌های زیادتر در امسال جلوگیری شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان بیان کرد: طرحی در مجموعه مدیریت بحران استان کرمان با عنوان اضطرار سیل دیده شده است که لایه‌روبی رودخانه‌ها در این طرح بوده که موجب کاهش خسارت شده است.

موسوی خاطرنشان کرد: در منطقه زهکلوت سه بند خاکی در بالادست در حال احداث است که یکی اجرا شده و دو بند باقیمانده، حجم بارندگی اخیر بیش از پیش‌بینی هواشناسی بود و در نتیجه حجم بالای میزان آب پشت این بندها، سرریز شده و به داخل شهر وارد شده است. 

وی بیان کرد: در ابتدای بروز سیل مشکل ارتباط مخابراتی به دلیل قطع برق و آب‌بردگی مسیرها را داشتیم که با هماهنگی و مدیریت مخابرات بخشی از ارتباط برقرار گردید. 

موسوی افزود: برخی از روستاها در مناطقی قرار دارند که به دلیل سیلاب امکان رسیدن به آنها تا الان ممکن نشده، اما امیدواریم فردا تمام این مشکلات برطرف شود. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان گفت: عملیات ارزیابی خسارت سیل با مدیریت فرمانداری‌ها در حال انجام است که پس از جمع‌بندی به ستاد مدیریت بحران کشور ارسال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با مدیریت فرمانداران و دهیاری‌ها، اقلام معیشتی و زیستی از سوی هلال احمر تامین شده، میان خانواده‌های سیل زده توزیع می‌شود.  

موسوی گفت: هدف ما این است که در کوتاه ترین زمان امدادرسانی و دسترسی را در مناطق ایجاد کنیم.

بارندگی 47 میلی‌متری در فاریاب و خسارت به 350 کیلومتر راه روستایی

امین محمدحسنی دبیر ستاد بحران شهرستان فاریاب اظهار داشت: بارندگی ۲۴ ساعت گذشته در شهرستان فاریاب ۴۷ میلیمتر از ایستگاه‌های هواشناسی گزارش شده که راه ارتباطی قریب به ۳۰ روستا قطع و ۳۵۰ کیلومتر راه دسترسی روستایی تخریب شده و ۲۰ کیلومتر شانه راه اصلی محور فاریاب - کهنوج را تخریب کرده است.

وی بیان داشت: ۲۰ دستگاه  آبنما در این محور خسارت ۳۰ الی ۷۰ درصدی داشته و بیش از ۱۵ دستگاه خودرو سواری در محور فاریاب - زهمکان و ارزوئیه توسط دهیاری روستای زهمکان اسکان موقت داده شده است.

محمدحسنی خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی ۹۰ هکتار زمین زراعی گندم و هندوانه به‌طور کلی تخریب  و ۶ رشته قنوات دچار خسارت ۳۰ تا ۷۰ درصدی شده است و در حوزه مسکن روستایی ۲۰۰ واحد مسکونی و همچنین در حوزه مسکن شهری ۵۰ واحد مسکونی دچار خسارت شده که نیازمند تعمیرات است.

وی عنوان داشت: در حوزه ارتباطات، مخابرات مرکزی دهستان زهمکان به واسطه قطعی برق مستمر به‌علت کوهستانی بودن و رعد و برق‌های متوالی  و نداشتن باطری از مدار خارج شده است.

دبیر ستاد بحران شهرستان فاریاب با اشاره به خسارت بارندگی در حوزه آب روستایی، گفت: مجتمع‌های هور چاه‌بگی، سبزان، حور پاسفید و روستای گلاشکرد به‌دلیل تخریب خط انتقال که  جمعا این مجتمع‌ها  ۱۰روستا را پوشش می‌دهند، دچار خسارت و قطعی آب شده‌اند.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول